Odpowiedzialny z tytułu rękojmi względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną, jest:
sprzedawca
producent
dystrybutor
dostawca
Odpowiedzialność z tytułu rękojmi ma charakter:
ustawowy
umowny
Niezgodność rzeczy sprzedanej z umową to:
wada fizyczna
bezwzględna przesłanka nieważności umowy sprzedaży
wada prawna
Rzecz sprzedana jest zgodna z umową pod kątem wad fizycznych jeśli:
nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia
nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór
nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia
została kupującemu wydana w stanie niezupełnym
stanowi własność osoby trzeciej albo jeżeli jest obciążona prawem osoby trzeciej
W razie nieprawidłowego zamontowania i uruchomienia rzeczy rzecz sprzedana:
ma zawsze wadę fizyczną
ma wadę fizyczną tylko, jeżeli czynności te zostały wykonane przez sprzedawcę lub osobę trzecią, za którą sprzedawca ponosi odpowiedzialność
ma wadę fizyczną tylko, jeżeli czynności te zostały wykonane przez sprzedawcę lub osobę trzecią, za którą sprzedawca ponosi odpowiedzialność, albo przez kupującego, który postąpił według instrukcji otrzymanej od sprzedawcy
nigdy nie zostanie uznana za wadliwą z tego powodu
W przypadku wady rzeczy sprzedawca z tytułu rękojmi:
jest zwolniony od odpowiedzialności, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy
nigdy nie jest zwolniony od odpowiedzialności
jest zwolniony od odpowiedzialności, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy, ale nie dotyczy to sprzedaży konsumenckiej
Strony odpowiedzialność z tytułu rękojmi:
mogą rozszerzyć, ograniczyć lub wyłączyć
mogą zmienić tylko na korzyść kupującego
muszą respektować, gdyż jakakolwiek umowa w tym zakresie jest nieważna
Wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest bezskuteczne:
zawsze
nigdy
jeżeli sprzedawca zataił podstępnie wadę przed kupującym
Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy:
dopiero w razie drugiej reklamacji danego towaru
chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie
tylko, jeśli jest konsumentem
Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, a sprzedawca musi się do żądania zastosować:
nigdy
zawsze
jeżeli przedsiębiorca odmówił doprowadzenia towaru do zgodności z umową lub nie doprowadził towaru do zgodności z umową z
Obniżona cena:
zależy tylko od żądania kupującego
powinna wynosić połowę pierwotnej ceny
powinna wynosić połowę ceny obniżonej o amortyzację rzeczy
powinna pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość rzeczy z wadą pozostaje do wartości rzeczy bez wady
Odstąpienie od umowy sprzedaży przez kupującego:
jest zawsze możliwe
nie jest w ogóle możliwe, jeżeli wada jest nieistotna
Sprzedawca jest obowiązany wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad lub usunąć wadę:
w terminie przez siebie z góry oznaczonym
w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla kupującego
w ciągu dwu tygodni od zgłoszenia żądania
Sprzedawca może odmówić zadośćuczynienia żądaniu kupującego (zaznacz niepoprawną odpowiedź):
jeżeli doprowadzenie do zgodności z umową rzeczy wadliwej w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo w porównaniu z drugim możliwym sposobem doprowadzenia do zgodności z umową wymagałoby nadmiernych kosztów
gdy żądanie dotyczy wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady - jeżeli kupującym jest przedsiębiorca lub gdy koszty zadośćuczynienia temu obowiązkowi przewyższają cenę rzeczy sprzedanej
zawsze
Kupujący, który wykonuje uprawnienia z tytułu rękojmi:
jest obowiązany na koszt sprzedawcy dostarczyć rzecz wadliwą do miejsca oznaczonego w umowie sprzedaży, a gdy takiego miejsca nie określono w umowie - do miejsca, w którym rzecz została wydana kupującemu
ma prawo żądać od sprzedawcy odebrania wadliwej rzeczy
Przy sprzedaży między przedsiębiorcami kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi, jeżeli (zaznacz nieprawidłowe):
nie zbadał rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy rzeczach tego rodzaju i nie zawiadomił niezwłocznie sprzedawcy o wadzie
wada wyszła na jaw później mimo zbadania - gdy nie zawiadomił sprzedawcy niezwłocznie po jej stwierdzeniu
nie zbadał rzeczy na miejscu i w czasie sprzedaży i nie zawiadomił niezwłocznie sprzedawcy o wadzie
Jeżeli z powodu wady fizycznej rzeczy sprzedanej kupujący złożył oświadczenie o odstąpieniu od umowy albo obniżeniu ceny:
nie może on żądać odszkodowania, którą poniósł przez to, że zawarł umowę, nie wiedząc o istnieniu wady
może on żądać naprawienia szkody, którą poniósł przez to, że zawarł umowę, nie wiedząc o istnieniu wady
Jeżeli sprzedawca dopuszcza się zwłoki z odebraniem rzeczy, kupujący:
może tylko złożyć wadliwą rzecz do depozytu sądowego
może odesłać rzecz na koszt i niebezpieczeństwo sprzedawcy
żądając odstąpienia od umowy, musi mieć niezwłocznie zwrócone pieniądze - niezależnie od tego, czy jest to pierwsza czy kolejna reklamacja
Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem lat:
1
2
3
5
Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna NIERUCHOMOŚCI zostanie stwierdzona przed upływem lat:
2
3
5
10
Roszczenie o usunięcie wady lub wymianę rzeczy sprzedanej na wolną od wad - licząc od dnia stwierdzenia wady - przedawnia się z upływem lat:
1
2
3
5
Odpowiedzialność sprzedawcy wobec kupującego konsumenta w sytuacji, gdy rzecz sprzedana ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność, nie ma właściwości, o których istnieniu zapewnił on kupującego, bądź jeżeli rzecz została wydana kupującemu w stanie niezupełnym to:
odpowiedzialność deliktowa
odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową (rękojmia za wady)
gwarancja
Pisemne zobowiązanie się producenta lub dystrybutora do bezpłatnego usunięcia wady lub wymiany towaru na niewadliwy to inaczej:
rękojmia za wady
gwarancja
reklamacja
ubezpieczenie
W razie, gdy rzecz podlega reklamacji z tytułu rękojmi i gwarancji jednocześnie, wybór co do formy reklamacji polega na tym, że:
obowiązkowo korzystamy z rękojmi za wady
obowiązkowo korzystamy z gwarancji
wybór co do formy należy do kupującego
wybór co do formy należy do sprzedającego
Sam fakt zgłoszenia żądania klienta kierowane do sprzedawcy lub wykonawcy usługi, pozostające w związku z niezadowalającą jakością towaru lub nienależytym wykonaniem usługi, to: