Gdy odkrywamy, że sprzedana nam rzecz zawiera wady, to DOMNIEMYWA się, że była ona wadliwa już w momencie wydania rzeczy sprzedanej, jeśli od chwili sprzedaży nie minęło:
3 miesiące
6 miesiący
12 miesięcy
24 miesięcy
Gdy sprzedana nam rzecz jest wadliwa, to możemy zażądać:
tylko wymiany towaru
tylko oddania nam pieniędzy lub obniżenia ceny
tylko wymiany towaru lub naprawy rzeczy
wymiany towaru lub naprawy rzeczy, a w razie odmowy ich zrealizowanie przez przedsiebiorcę: obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy
Konsument to:
osoba fizyczna lub prawna dokonująca czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową z przedsiębiorcą
osoba fizyczna dokonująca czynności prawnej z przedsiębiorcą,
osoba fizyczna dokonująca czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową z przedsiębiorcą
osoba fizyczna lub prawna dokonująca czynności prawnej z przedsiębiorcą
osoba fizyczna dokonująca z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową
Jeśli konsument wiedział o wadzie w rzeczy, to:
sprzedawca jest zwolniony z odpowiedzialności za tę wadę
sprzedawca jest zwolniony z odpowiedzialności za tę rzecz
sprzedawca jest zwolniony z odpowiedzialności tylko jeśli poinformował nabywcę o wadzie na piśmie
sprzedawca i tak za nią odpowiada
Sprzedawca odpowiada, jeżeli wada fizyczna rzeczy ruchomej zostanie stwierdzona od dnia wydania rzeczy kupującemu przed upływem lat:
1
2
3
5
W razie, gdy rzecz podlega reklamacji z tytułu rękojmi i gwarancji jednocześnie, wybór co do formy reklamacji polega na tym, że:
obowiązkowo korzystamy z rękojmi za wady
obowiązkowo korzystamy z gwarancji
wybór co do formy należy do kupującego
wybór co do formy należy do sprzedającego
Na rezygnację z towaru zakupionego poza sklepem bez podania przyczyny konsument ma dni:
10
12
14
15
Jeżeli kupującym jest konsument, na równi z zapewnieniem sprzedawcy traktuje się publiczne zapewnienia (ZAZNACZ BŁĘDNE):
producenta lub jego przedstawiciela
osoby, która wprowadza rzecz do obrotu w zakresie swojej działalności gospodarczej
osoby, która przez umieszczenie na rzeczy sprzedanej swojej nazwy, znaku towarowego lub innego oznaczenia odróżniającego przedstawia się jako producent
przedstawiciela władzy publicznej
Jeżeli kupującym jest konsument, ograniczenie lub wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi:
jest w pełni dopuszczalne
jest dopuszczalne tylko w przypadkach wyjątkowych
nie jest dopuszczalne
Jeżeli kupujący będący konsumentem zażądał wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo złożył oświadczenie o obniżeniu ceny, określając kwotę, o którą cena ma być obniżona, a sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania w terminie czternastu dni:
uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione
uważa się, że żądanie to nie zostało uznane
to nic nie oznacza i trzeba dalej czekać na oswiadczenie sprzedawcy
Jeśli zamówiłeś towar przez internet, masz na odstąpienie od umowy (rezygnację) dni:
10
14
21
30
Jeżeli otrzymałeś przesyłkę, której nie zamawiałeś:
musisz ją przyjąć i za nią zapłacić
musisz ją odesłać bez opłacania
możesz ją zatrzymać
możesz ją zatrzymać, ale jeśli za nią zapłacisz
Czy można zwrócić pełnowartościowy towar zakupiony w sklepie stacjonarnym?
tak, a sprzedawca musi ci zwrócić pieniądze
tak, ale tylko, jeżeli tak stanowi regulamin sklepu
tak, jeżeli stanowi tak regulamin sklepu albo zgadza się na to sprzedawca
nie, możesz tylko wymienić towar na inny w tej samej cenie albo droższy
Jaki jest termin odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady?
6 miesięcy
1 rok
2 lata
5 lata
Sprzedawca żąda w związku ze złożeniem przez nas reklamacji z tytułu rękojmi paragonu zakupu. Czy ma rację?
tak, ma rację
nie ma racji, ale paragon może ułatwić procedurę reklamacji
Gdy sprzedający zawiera umowę z konsumentem na odległość, musi jej treść potwierdzić na tzw. trwałym nośniku. Co nim NIE JEST?
papier
e-mail
płyta CD
strona internetowa
Czy sprzedawca odpowiadający z tytułu rękojmi może żądać od nas w ramach procedury reklamacyjnej dostarczenia oryginalnego opakowania?
tak
nie
tak, jeśli nas o tym uprzedził przy zakupie
Podczas zakupu przez internet klikasz na przycisk o treści ZAMAWIAM. Czy zobowiązałeś się do zapłaty?
tak
nie
Ile czasu ma sprzedawca na ustosunkowanie się do reklamacji złożonej w oparciu o rękojmię za wady?
14 dni
21 dni
14 dni, ale nie dotyczy to odstąpienia od umowy
21 dni, ale nie dotyczy to odstąpienia od umowy
Kupując towar przez internet, kupujący wybrał rodzaj przesyłki z oferowanych przez sprzedającego. W razie czego za przesyłkę odpowiada:
kupujący
sprzedający
przewoźnik
Kupując towar przez internet, kupujący wybrał rodzaj przesyłki rezygnując tych z oferowanych przez sprzedającego. W razie czego dochodzić od przewoźnika roszczeń powinien:
sprzedający
kupujący
Czy konsument może reklamować rzecz zakupioną przez internet w ramach rękojmi za wady?
tak
nie
tak, ale regulamin sklepu może wyłączać obowiązki sklepu z tytułu rękojmi
Z jakiego powodu mogę reklamować towar z tytułu rękojmi?
tylko bo wydano mi go w stanie niezupełnym
dlatego, że nie spełnia moich oczekiwań
prawo nie określa tego dokładnie, podaje jedynie przykłady kiedy towar jest niezgodny z umową
tylko, bo okazał się zepsuty lub zniszczony
W jakim terminie sprzedawca powinien poinformować mnie o swojej decyzji w sprawie reklamacji z tytułu rękojmi złożonej przeze mnie?
14 dni roboczych
14 dni kalendarzowych
30 dni roboczych
30 dni kalendarzowych
Czy prawo określa formę składania reklamacji w ramach rękojmi za wady?
tak, należy ją złożyć na piśmie
tak, należy ją złożyć na piśmie lub mailowo
nie, reklamację można złożyć w dowolnej formie
Czy w ramach rękojmi za wady można skutecznie żądać wymiany towaru na nowy?
zawsze
nigdy
tak, ale pod pewnymi warunkami
Kto ponosi koszty dostarczenia rzeczy w ramach reklamacji z tytułu rękojmi za wady?
kupujacy konsument
sprzedajacy
kupujacy i sprzedający po połowie
Czy konsument może reklamować z tytułu rękojmi tylko towary czy również usługi?
tylko towary
towary i usługi
Czy rękojmią za wady objęte są także rzeczy używane?
tak, zawsze
tak, o ile nie są niepełnowartościowe
tak, również te elementy towaru, o których sprzedwca poinformował mnie, że sa niepełnowartościowe
tak, ale z wyjątkiem tych elementów towaru, o których poinformowano kupującego, że są niepełnowartościowe
Zrzeczenie się przez konsumenta praw przyznanych mu w ustawie o prawach konsumenta jest:
niemożliwe
możliwe bez ograniczeń
możliwe, ale tylko w odniesieniu do praw dotyczących odstąpienia od umowy
Na stronach internetowych służących do prowadzenia handlu elektronicznego wskazuje się, w sposób wyraźny, jasne i czytelne informacje o ograniczeniach dotyczących dostarczania oraz akceptowanych sposobach płatności. Wskazanie to może nastąpić:
w dowolnym miejscu na stronie
najpóźniej na początku składania zamówienia
najpóźniej na końcu składania zamówienia
Konsument może odstąpić od umowy, składając przedsiębiorcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy. W celu zachowania terminu:
wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem
niezbędne jest dostarczenie oświadczenia przedsiębiorcy przed jego upływem
niezbędne jest potwierdzenie przez przedsiębiorcę otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy przed upływem terminu
W przypadku wymiany towaru na nowy okres odpowiedzialności przedsiębiorcy wobec konsumenta na podstawie rękojmi:
biegnie na nowo i wynosi 1 rok
trwa nieprzerwanie od dnia zakupu pierwszego towaru
biegnie na nowo i wynosi 2 lata
jest wyznaczony przez przedsiębiorcę, przy czym nie może być krótszy niż 6 miesięcy
Centralnym organem administracji państwowej w zakresie ochrony konsumentów w Polsce jest:
Prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu
Główny Inspektor Inspekcji Handlowej
Minister aktywów państwowych
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Jeżeli konsument składa reklamację na podstawie rękojmi, podmiotem odpowiedzialnym za powstałe wady jest:
sprzedawca
producent
dystrybutor
Z wadą fizyczną towaru mamy do czynienia w przypadku:
gdy towar jest przedmiotem zastawu lub innego obciążenia na rzecz osoby trzeciej
gdy towar jest własnością osoby trzeciej
gdy jest niezgodny z umową
Jeżeli konsument nie został poinformowany o prawie do odstąpienia od umowy, może skorzystać z tego uprawnienia w ciągu kolejnych:
6 miesięcy
12 miesięcy
24 miesięcy
3 miesiecy
Czy prawo do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy lub na odległość należy się konsumentowi w każdym przypadku?
tak, niezależnie od charakteru produktu
nie, w niektóry sytuacjach jak zakup produktów o krótkim terminie do spożycia jest to niemożliwe
Bieg terminu do odstąpienia od umowy, w wykonaniu której przedsiębiorca wydaje rzecz, będąc zobowiązany do przeniesienia jej własności – rozpoczyna się od objęcia rzeczy w posiadanie przez konsumenta lub wskazaną przez niego osobę trzecią inną niż przewoźnik, a w przypadku umowy, która obejmuje wiele rzeczy, które są dostarczane osobno, partiami lub w częściach – od objęcia w posiadanie:
ostatniej rzeczy, partii lub części
pierwszej rzeczy, partii lub części
rzeczy, partii lub części, która została wskazana w umowie; w przypadku braku umownych rozwiązań tej kwestii bieg terminu odstąpienia od umowy rozpoczyna się od objęcia w posiadanie pierwszej rzeczy, partii lub części
Bieg terminu do odstąpienia od umowy, która polega na regularnym dostarczaniu rzeczy przez czas oznaczony rozpoczyna się od:
objęcia w posiadanie pierwszej z rzeczy
objęcia w posiadanie ostatniej z rzeczy
zawarcia umowy
Czy możemy reklamować towary przecenione?
tak
nie
Informacja w sklepie "towar nie podlega reklamacji":
jest zgodna z prawem
jest niezgodna z prawem
Koszt powołania przez sprzedawcę rzeczoznawcy ponosi (przy składaniu reklamacji):