Przepis "Organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki" to przepis o charakterze:
materialnym
formalnym
ustrojowym
blankietowym
Przepis "Wojewódzki sąd administracyjny tworzy się dla jednego województwa lub dla większej liczby województw." to przepis o charakterze:
materialnym
ustrojowym
proceduralnym
przejściowym
Uprawnienia wykonywane przez organ w stosunku do podmiotów, które nie są mu bezpośrednio podporządkowane, ale wobec których ma możliwości oddziaływania przy użyciu różnych środków w celu zharmonizowania działalności tych jednostek
koordynacja
legitymacja
delegacja
kierownictwo
Szczególna forma zależności organizacyjnej, w której ramach organ może wydawać podporządkowanym organom i jednostkom organizacyjnym wiążące zarządzenia oraz wiążące wytyczne i polecenia to:
nadzór
kierownictwo
kontrola
monitoring
Gdy organy niższego stopnia nie są podporządkowane organom wyższego stopnia a możliwość ingerencji organów wyższego stopnia jest ograniczona do przypadków prawem określonych, mamy do czynienia z:
dekoncentracją
deformacją
decentralizacją
dewasalizacją
Akty wykonawcze charakterystyczne dla sfery wewnętrznej to:
rozporządzenia
ordynacje
zarządzenia
dekrety
Akty wykonawcze:
muszą być wydawane na podstawie ustaw
mogą odnosić się do spraw nie wymienianych w ustawach
muszą być aprobowane przez Sejm
mogą dotyczyć wyłącznie sfery wewnętrznej administracji
Statut szkoły to przykład:
dekretu
zarządzenia
aktu wewnętrznego
rozporządzenia
Uznanie pierwszeństwa pewnych podmiotów (wspólnot społecznych) do rozwiązywania kwestii im najbliższych przed organami państwa to zasada:
proporcjonalności
prymicyjności
pomocniczości
prorogacyjności
Zgodnie z prawem administracyjnym:
nieznajomość prawa zawsze szkodzi
nieznajomość prawa nigdy nie szkodzi
nieznajomość prawa szkodzi
nieznajomość prawa nie szkodzi chyba że nieznajomość prawa podatkowego
Przetwarzanie danych to:
czynność porządkowa
czynność materialno-techniczna
czynność społeczno-organizatorska
czynność informacyjna
Decyzja o zmianie nazwiska ma charakter:
ustalający
deklaratoryjny
aprobujący
konstytutywny
Przepis "Organ administracji publicznej może ze względu na szczególnie ważny interes strony wszcząć z urzędu postępowanie także w sprawie, w której przepis prawa wymaga wniosku strony" opisuje kompetencję o charakterze:
uznaniowym
związanym
nakazującym
zakazującym
Aktem wzruszalnym jest:
każdy akt administracyjny wadliwy
akt administracyjny wadliwy istotnie
akt administracyjny wadliwy nieistotnie
akt bezwzględnie nieważny
Urzędnik to w myśl przepisów o Służbie Cywilnej:
każdy pracownik administracji publicznej
osoba zatrudniona w administracji publicznej na podstawie mianowania
osoba zatrudniona w administracji publicznej na podstawie powołania
każdy funkcjonariusz publiczny
Administracja samorządowa działa w oparciu o:
zasadniczy podział terytorialny
specjalny podział terytorialny
pomocniczy podział terytorialny
szczególny podział terytorialny
Szef Agencji Wywiadu to organ:
terenowy
decydujący
pomocniczy
doradczy
Przykładem organu administracji rządowej jest:
wojewoda
starosta
przewodniczący sejmiku województwa
przewodniczący Sądu Rejonowego
Zakład administracyjny to np.:
Polskie Koleje Państwowe
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne
więzienie
prywatny gabinet lekarski
Jeżeli Prezydent nie może sprawować swej funkcji, zastępuje go wtedy bezpośrednio:
Prezes Rady Ministrów
Marszałek Sejmu
Marszałek Senatu
I Prezes Sądu Najwyższego
Niektóre akty urzędowe Prezydenta wymagają do swej ważności podpisu innej osoby; wymóg ten to:
kontrasygnata
prerogatywa
destynatariat
prokura
Rada Ministrów zwoływana pod przewodnictwem Prezydenta nosi nazwę:
Rady Stanu
Rady Prezydencjalnej
Rady Gabinetowej
Rady Państwa
Tworzenie sołectw to kompetencja:
gminy
powiatu
województwa samorządowego
województwa rządowego
Starosta jest powoływany przez:
wojewodę
zarząd powiatu
radę powiatu
ogół mieszkańców powiatu
Urzędnik służby cywilnej:
może należeć do partii politycznej
może należeć do związku zawodowego
może manifestować publicznie swoje poglądy polityczne
może pracować naukowo
Podmiotem należącym do administracji niezespolonej jest:
inspekcja ochrony środowiska
urząd skarbowy
policja
inspekcja sanitarna
W sprawach samoopodatkowania się gminy decyduje wyłącznie:
rada gminy
wójt, burmistrz lub prezydent miasta
wojewoda
referendum
Kontrola polegająca na sprawdzaniu zgodności aktów wykonawczych do ustaw z ustawami i w razie czego usuwaniu tych aktów z porządku prawnego należy do kompetencji:
Rady Ministrów
Trybunału Konstytucyjnego
Trybunału Stanu
Najwyższej Izby Kontroli
Rozstrzygnięcie wojewody uchylające uchwałę rady gminy:
jest ostateczne
może być zaskarżone do wojewódzkiego sądu administracyjnego
może być zaskarżone do Trybunału Konstytucyjnego
może być uchylone przez Prezesa Rady Ministrów
Interpelacja wobec rządu to prawo:
organizacji pozarządowej
posła
Rzecznika Praw Obywatelskich
Najwyższej Izby Kontroli
Za szkody wyrządzone przez funkcjonariusza państwowego finansową odpowiedzialność ponosi:
on sam
Skarb Państwa
jego zwierzchnik
gmina właściwa ze względu na miejsce zdarzenia
Stolicą województwa warmińsko-mazurskiego jest miasto:
Elbląg
Suwałki
Olsztyn
Ełk
Stolicą województwa świętokrzyskiego jest miasto:
Radom
Kielce
Sandomierz
Włoszczowa
Prezydent miasta jest wybierany na lat:
3
4
5
6
Prezydent RP wybierany jest na lat:
3
4
5
6
Organem wykonawczym gminy jest:
starosta
zarząd gminy
rada gminy
wójt
Organem uchwałodawczym województwa samorządowego jest:
rada województwa
sejmik województwa
zarząd województwa
konfederacja wojewódzka
Czynności sprawdzające oraz możność podjęcia prawem przewidzianych środków wiążących sprawdzanego lub możność bezpośredniego wzruszenia jego aktów to:
kontrola
nadzór
kierownictwo
kompetencja
Organizowanie festynu to:
akt administracyjny
czynność materialno-techniczna
działalność społeczno-organizatorska
umowa cywilnoprawna
Zamówienie przez organ administracji publicznej na uniwersytecie ekspertyzy prawnej to:
akt administracyjny
czynność materialno-techniczna
działalność społeczno-organizatorska
umowa cywilnoprawna
Jeśli Minister Edukacji Narodowej i Minister Zdrowia ustaliliby wspólnie program profilaktyki zdrowotnej młodzieży, to byłby (byłoby) to:
akt administracyjny
działalność społeczno-organizatorska
umowa cywilnoprawna
porozumienie administracyjne
Czynności sprawdzające podjęte dla ustalenia zgodności działania podmiotu kontrolowanego z wymaganymi kryteriami oraz sformułowanie w miarę potrzeby wniosków w celu usunięcia uchybień to:
kontrola
kompetencja
kierownictwo
nadzór
Województwo samorządowe stanowi wg ustaw:
wspólnotę lokalną
wspólnotę regionalną
wspólnotę municypalną
wspólnotę komunalną
Człowiek może być wybrany na prezydenta miasta:
tylko raz
maksymalnie dwa razy
maksymalnie trzy razy
dowolną liczbę razy
Zmiana granic gmin następuje w drodze:
ustawy
rozporządzenia Rady Ministrów
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
rozporządzenia Prezydenta
Zarząd przymusowy (komisaryczny) nad gminą może ustanowić:
Rada Ministrów
Prezes Rady Ministrów
minister właściwy ds. wewnętrznych
minister właściwy ds. administracji publicznej
Administracja świadcząca to - w rozumieniu nauki prawa administracyjnego - funkcja polegająca na:
odpowiedzialności za świadczenie usług publicznych
zapewnieniu bezpłatnego dostępu do dóbr kultury
wydawaniu zaświadczeń dotyczących określonego stanu rzeczy
wspomaganiu osób w trudnej sytuacji bytowej
Zadaniem powiatu jest:
utrzymywanie szkół podstawowych
utrzymywanie szpitali specjalistycznych
doskonalenie nauczycieli poprzez specjalne ośrodki
ochrona praw konsumenta
Zadaniem województwa samorządowego jest:
utrzymywanie szkolnictwa ponadpodstawowego
przygotowanie strategii rozwoju regionu
utrzymywanie domów pomocy społecznej
utrzymywanie szpitali rejonowych
Zadaniem województwa rządowego jest:
promowanie regionu
nadzór kuratora nad oświatą
wydawanie praw jazdy
utrzymywanie domów kultury
Tworzenie, obsadzanie, budowa wewnętrzna i wzajemne relacje struktur organizacyjnych administracji publicznej jest przedmiotem regulacji prawa administracyjnego:
ustrojowego
materialnego
proceduralnego
blankietowego
Wzajemne uprawnienia i obowiązki organów administracji publicznej i podmiotów na zewnątrz tej administracji, a także określanie granic ingerencji administracji w prawa jednostki to przedmiot regulacji prawa administracyjnego:
materialnym
ustrojowym
proceduralnym
przejściowym
Tok czynności podejmowanych przez organy określone prawem ustrojowym w celu realizacji norm prawa materialnego to przedmiot regulacji prawa administracyjnego:
recypowanego
dyspozytywnego
blankietowego
proceduralnego
Podstawowym wyróżnikiem prawa administracyjnego NIE jest:
element władztwa
równość podmiotów
zabezpieczenie rozstrzygnięć przymusem państwowym
jednostronne rozstrzyganie sytuacji indywidualnych
Wyodrębniona jednostka organizacyjna władzy publicznej (państwowej lub samorządowej), której przepisy prawa powierzyły działania w sprawach z zakresu administracji publicznej to:
urząd
zakład
organ
referat
Zorganizowany zespół osób, środków rzeczowych i finansowych, przy pomocy których organ władzy publicznej wykonuje swoje działania to:
urząd
zakład
fundusz
referat
Uprawnienia i obowiązki organu administracji w prawnie określonej sferze jego działania to:
delegacja
gestia
imperium
kompetencja
Przenoszenie wykonywania zadań w ramach jednego podmiotu na podmioty niższe (bliższe obywatelowi) to:
delegitymizacja
dekoncentracja
delegacja
dywersyfikacja
Akt organu naczelnego (np. sejmu, walnego zgromadzenia członków organizacji) uznający na podstawie sprawozdania działalność finansową organu wykonawczego (np. rządu, zarządu) za prawidłową to:
immunitet
weto
falandyzacja
absolutorium
Prawo niepodlegania temu, co ciąży na innych; przywilej nietykalności określonych osób przysługujący im ze względu na zajmowane stanowiska, pełnione funkcje to:
immunitet
abolicja
amnestia
impeachment
Wymuszenie wykonania czegoś, np. przymusowe ściąganie należności skarbowych lub długów przysądzonych wierzycielowi czy skłonienie do przyjścia w określone miejsce albo nawet doprowadzenie tam to:
windykacja
sekwestracja
rewindykacja
egzekucja
Sposób zorganizowania administracji, według którego organy niższego stopnia są podporządkowane organom wyższego stopnia to:
koordynacja
decentralizacja
centralizacja
harmonizacja
Prawo administracyjne:
opiera się głównie na normach zwyczajowych
jest gałęzią prawa nieskodyfikowaną
nie reguluje niczego w sposób władczy
zawiera przede wszystkim normy względnie obowiązujące
Organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. - Tę zasadę nazywamy:
demokratyzmem
legalizmem
aktywizmem
proporcjonalnością
Zasada, że każdy organ winien mieć przypisane sobie zadania i kompetencje w sposób zapewniający maksymalnie efektywne, sprawne i rzeczywiste wypełnianie ich to zasada:
rozdzielności kompetencyjnej organów
decentralizacji
legalizmu
optymalnej pojemności kompetencyjnej organów
Prawodawca tworząc prawo powinien określać wartości, które mają podlegać ochronie, np. demokracja, społeczna gospodarka rynkowa, wolność słowa, bezpieczeństwo, zdrowie, ochrona życia, moralność publiczna, środowisko naturalne (zasada rozwoju zrównoważonego) i odpowiednio je kodować w przepisach prawnych. - Chodzi tu o zasadę:
identyfikacji dobra wspólnego
pomocniczości
demokratyzmu
praworządności
Zasada ważenia interesów państwa, wspólnot i obywateli polega na tym, że:
W toku postępowania organy administracji publicznej podejmują wszelkie kroki niezbędne do załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli.
Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny.
Żadna ingerencja administracji ani żaden obowiązek nie może być nałożony na obywatela bez podstawy ustawowej.
Regulacje prawne mają być jasne i wyraźne, aby każdy mógł bez trudu rozpoznać swoje prawa i obowiązki.
Instytucja wyłączenia pracownika lub całego organu przy załatwianiu spraw, przy których dana osoba (organ) nie daje rękojmi rzetelnego rozstrzygnięcia jest skutkiem zasady:
pomocniczości
legalizmu
proporcjonalności
bezstronności
Administracja winna tak działać, aby zamierzone cele osiągać przy zaangażowaniu jak najmniejszych środków, jak najmniej ingerując w życie obywateli i wyrządzając możliwie najmniej szkód, jeśli zachodzi już taka konieczność.- Jest to zasada:
pomocniczości
proporcjonalności
legalizmu
koncentracji
Realizacja zadań i osiągnięcie zamierzonych rezultatów przy najmniejszym nakładzie pracy i środków to:
efektywność
skuteczność
koncentracja
centralizacja
Zasada, która wyraża się w stopniu zbliżenia się organu w swoim działaniu do zamierzonego celu, czyli w porównaniu rzeczywistych wyników działania z zaplanowanymi rezultatami to:
efektywność
skuteczność
koncentracja
centralizacja
Do zadań gminy należy:
rejestrowanie samochodów
rejestrowanie bezrobotnych
organizowanie robót publicznych
szkolnictwo ponadpodstawowe
Do zadań powiatu należy:
szkolnictwo podstawowe
przychodnie zdrowia
roboty publiczne
rejestrowanie bezrobotnych
Za zachowania funkcjonariuszy publicznych ponosi odpowiedzialność finansową:
on sam
Skarb Państwa
jednostka samorządu terytorialnego
Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego
Na czelnym organem administracji publicznej jest:
Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
Główny Inspektor Farmaceutyczny
Prezes Rady Ministrów
Komendant Główny Straży Pożarnej
Niezaskarżalność aktu administracyjnego to:
legalność
niewadliwość
ważność
prawomocność
Podstawowe urządzenia i instytucje usługowe niezbędne do należytego funkcjonowania państwa to:
introspekcja
interpolacja
integracja
infrastruktura
Powszechne głosowanie ludności danej społeczności w określonej sprawie nie będące wyborami to:
referencja
referendum
reformacja
refugium
Przykładem organu monokratycznego jest:
Prezes ZUS
Rada Ministrów
samorządowe kolegium odwoławcze
zarząd powiatu
Przykładem organu kolegialnego jest:
zarząd powiatu
Prezes Rady Ministrów
Szef ABW
okregowy inspektor pracy
Przykładem centralnego organu administracji publicznej jest:
Minister Obrony Narodowej
Rada Ministrów
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
wojewoda
Organem obieralnym jest:
wójt
wojewoda
okręgowy inspektor pracy
Komendant Główny Policji
Określenie kompetencji głowy państwa, które mogą być wykonywane samodzielnie, tzn. bez konieczności uzyskania aprobaty rządowej, wyrażonej w formie kontrasygnaty, to:
prolongata
promesa
prerogatywa
pragmatyka
Wskaż uprawnienie nie będące prerogatywą Prezydenta RP:
desygnowanie i powoływanie Prezesa Rady Ministrów
przyjmowania dymisji Rady Ministrów i powierzania jej tymczasowego pełnienia obowiązków
odwoływanie ministra, któremu Sejm wyraził wotum nieufności
powołanie Szefa Sztabu Generalnego
Wskaż uprawnienie nie będące prerogatywą Prezydenta RP:
wniosek do Sejmu o pociągnięcie do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu członka Rady Ministrów
powołanie Prokuratora Generalnego
zwoływanie Rady Gabinetowej
wniosek o przeprowadzenie kontroli przez Najwyższą Izbę Kontroli
Prezydent Rzeczypospolitej za naruszenie Konstytucji, ustawy lub za popełnienie przestępstwa może być pociągnięty do odpowiedzialności przed:
Trybunałem Stanu
Sądem Najwyższym
Zgromadzeniem Narodowym
Trybunałem Konstytucyjnym
W skład Rady Ministrów nie wchodzi:
przewodniczący określonych w ustawach komitetów
wiceprezes Rady Ministrów
wojewoda
Prezes Rady Ministrów
Maksymalna liczba członków rady gminy wynosi:
21
29
35
45
Maksymalna liczba członków rady powiatu wynosi:
15
21
25
29
Starosta:
jest wybierany w wyborach powszechnych
stoi na czele rady powiatu
stoi na czele zarządu powiatu
jest samodzielnym organem zarządzającym w powiecie